Tuesday, February 22, 2011

mari menabung!!


sape kate money cant buy happiness?

zaman sekarang ni, ade duit semua boleh beli. tapi tak bermakna takde duit tak bahagia. menurut kamus dewan edisi ke-9,duit Malaysia ialah unit mata ringgitMalaysia dengan kod mata wang MYR. duit boleh dibahagi kepada 100 sen dan mempunyai wang kertas bernilai RM50, RM20, RM10, RM5 dan RM2 serta syiling RM1, 50 sen, 20 sen, 10 sen, 5 sen dan 1 sen. Nama “duit” berasal daripada sisi bergigi wang perak Sepanyol yang digunakan secara meluas pada zaman dahulu. ade yang kaya, ada yang miskin, ada yang sedang2.. semuanya berdasarkan jumlah duit yang dipunyai..

dah2.. takkan la korang sume tak tau duit tu ape kan?? sape yang konon2 tak tau duit tu ape, meh aku jentik.. harini aku cuma nk kongsi something yang mungkin ade yang dah tau, mungkin ade yang tak tau.. something yang aku nak share tu memang ade kene mengena dengan duit.

mase kecik2, mesti mak bapak kite selalu suruh kite belajar menabung kan? betol tak? aku ingat lagi mak aku belikan aku tabung kaca besar bentuk kacang. bila kite dah besar sikit mak bapak kite bukakkan akaun bank untuk kite. lepas tu terpulanglah untuk kite menyimpan ke, tak ke..
bile kite dah besar ni, ramai yang dah lupe untuk menabung.

amanah saham bumiputera. ada yang pernah dengar? pernah nampak kat bank? pernah ada?

pernah nampak lambang ini?

atau pernah nampak buku ini?


inilah die yang dinamakan amanah saham bumiputera(asb).. setiap tahun semua orang yang ada akaun asb ni, akan diberi dividen. dah name pon asb-amanah saham b
umiputera..so,bumiputera je yang boleh buat akaun ni. untuk yang 18tahun kebawah, maksimum yang boleh simpan dalam asb ni, RM10, 000. bagi yang 18tahun keatas, RM200, 000.

bawah ni kadar dividen since 1990-2010
anggarkanlah kita simpan RM10000, dengan dividen 10(anggaran), tiap2 tahun kita akan dapat, RM 1000. sape yang nak bagi RM1000 free2??selain dapat memupuk semangat menabung..

so, kepada yang dah tahu, teruskan. kepada yang baru tahu, pergilah ke mana2 bank. pastu cakap kat akak jaga kaunter tu "saya nak buat akaun asb". simpan2 jugak, zakat jangan lupa bayar.

renung2kan dan selamat beramal!!!

2 comments:

  1. wah best2. mmg dah tau. tapi skrunk lagi bukak mate lah :)

    ReplyDelete
  2. wahh. thanks la kau bagi aku semangat menabung. haha.

    ReplyDelete